Tuesday, September 29, 2009

PONTIANAK


Pontianak merupakan hantu yang paling jelita dalam kalangan spesis hantu. Hantu ini popular di negeri Terengganu. Pontianak biasanya tinggal di hutan dan sesekali merayau masuk ke pinggir kampung bagi mendapatkan makanan dan menghisap darah haiwan ternakan. Pontianak juga gemar akan darah binatang yang terdapat di hutan di sekitar kawasan tempat tinggalnya.

Pontianak dipercayai berasal daripada wanita yang mati ketika melahirkan anak dan tidak disemadikan dengan sempurna. Pontianak mampu terbang dari satu lokasi ke lokasi yang lain dan gemar menyanyi untuk menghiburkan hatinya yang lara. Pontianak amat takut dengan besi tajam seperti paku kerana dipercayai jika ada manusia yang berani menikam belakang leher pontianak dengan paku tajam, maka pontianak akan bertukar menjadi perempuan yang cantik.

Pontianak akan mula merayau-rayau apabila tiba waktu maghrib hinggalah ke waktu subuh. Pontianak biasanya akan mengumpan mangsanya dengan keayuan wajahnya dan akan membawa mangsa ke rumahnya iaitu kawasan perkuburan atau pokok besar di pinggir hutan. Oleh itu, awas jika anda seorang lelaki yang macho, anda mungkin menjadi mangsanya selepas ini.

Disediakan oleh : Encik Nazri Ghani.
Ilustrasi dan idea asal : Encik Anuar Albar Bakri.

No comments:

Post a Comment