Tuesday, September 29, 2009

HANTU RAYA


Hantu raya merupakan hantu yang bersaiz paling besar. Hantu ini amat terkenal di negeri Johor ( Utara ). Hantu ini biasanya dipelihara oleh manusia dengan diberi makan telur ayam kampung. Seperti hantu-hantu lain, hantu raya juga merupakan hantu daripada spesis jin.

Hantu raya biasanya ditugaskan oleh penjaganya untuk menjaga kebun, rumah dan harta tuannya. Hantu raya juga mempunyai kebolehan untuk melakukan kerja-kerja berat dan sering menyamar menyerupai tuannya bagi mengelirukan orang ramai tentang kehebatannya melakukan kerja yang melebihi tenaga manusia biasa.

Hantu raya akan menyamar menjadi tuannya apabila tuannya tiada di sisi. Hantu ini akan melakukan rutin harian tuannya termasuk tugas sebagai seorang suami kepada isteri tuannya. Masa yang aktif bagi hantu ini ialah sekitar jam 7.00 malam hingga 5.00 pagi. Bagi mengelakkan gangguan hantum ini, ada pendapat menyarankan agar menabur garam di sekeliling rumah atau menabur garam ke arah hantu tersebut jika dikenal pasti cuba mengganggu manusia.

Disediakan oleh : Encik Nazri Ghani.
Ilustrasi dan idea asal : Encik Anuar Albar Bakri.

No comments:

Post a Comment