Tuesday, September 29, 2009

HANTU PENANGGAL


Hantu ini dikenali sebagai hantu penanggal. Hantu ini amat popular di negeri Johor terutama di bahagian Selatan. Hantu penanggal ini adalah berasal dari manusia yang mengamalkan ilmu hitam yang tinggal di rumah pada siang hari dan keluar rumah terutama ketika bulan mengambang.

Hantu penanggal boleh bergerak dengan laju secara terbang di awang-awangan serta mengeluarkan bunyi seakan bunyi burung. Hantu ini amat takut dengan tumbuhan yang berduri seperti mengkuang dan lain-lain. Manusia yang mengamalkan ilmu hitam dan bertukar menjadi hantu penanggal pada waktu tertentu bertujuan untuk kelihatan sentiasa awet muda. Dipercayai setiap kali bulan mengambang, pengamal ilmu penanggal mesti meminum darah kotor seperti darah haid dan nifas. Jika gagal meminum darah tersebut dalam masa yang ditetapkan, maka pengamalnya akan berasa muka mereka terbakar.

Pada suatu ketika dahulu, apabila ada orang bersalin, keluarga mereka akan meletakkan mengkuang di bawah rumah bagi mengelakkan hantu penanggal mengganggu wanita yang akan bersalin tersebut. Ada juga terdapat keluarga yang menanam tumbuhan berduri bagi memagari rumah mereka daripada dihampiri hantu penanggal.

Disediakan oleh : Encik Nazri Ghani.
Ilustrasi dan idea asal : Encik Anuar Albar Bakri.

No comments:

Post a Comment